Performers

Rahvusvahelise etenduskunstide festivali Baltoscandal avamine ja tervitused

K, 3.07 18:30 Rakvere Turg

Kestus 15 min, tasuta.

Baltoscandal toob Rakverre 3.–7. juulini kokku etenduskunstide tipptegijad Eestist, Euroopast ja kaugemaltki. 

Viis päeva tihedat programmi annab festivali külastajatele võimaluse avastada enda jaoks uusi teatritegijaid, aga ka taaskohtuda juba vanade tuttavatega. 18. korda toimuv Baltoscandal on Eesti ja Baltimaade vanim rahvusvaheline teatrifestival. Festivali läbivaks jooneks on algusest peale olnud teatritegemise erinevate vormide ja võimaluste tutvustamine. Tänavune Baltoscandal on juubelihõnguline, tähistades 30 aasta möödumist esimesest festivalist Rakveres. Festivali kunstiline juht on Priit Raud ning korraldaja Rakvere Teater.

Johhan Rosenberg / EMTA Lavakunstikooli 31. lend / Von Krahli Teater (Eesti)

JÄRELSUVE KOOR

“Järelsuve koor” on koori-performance avalikus ruumis, mis laulab laule ajast, kehast ja kuumast suvest. Koor otsib lootust, kuidas saame astuda ekstaatilisemasse, segunenud ühendusse maailmaga. Et saada igapäevaseid meeldetuletusi, kuidas oleme kõik omavahel seotud ja alati liikumises. Vabastada oma mõtted surmast, seksist, väsinud rituaalidest või heteronormatiivsusest. Et hakata tantsima teiste liikidega. Meie rakud on tehtud armastusest, mis ei toimeta domineerival, sissetungival ega soolisel alusel. Lavastus põhineb Aino Kallase “Lasnamäe valge laev” (1913) ainetel, mis on tõlgitud tänapäeva kehade ja geopoliitilise mütoloogia konteksti. 

Kuidas ja mis jälgesid me tekitame oma maale ning teineteise kehadele? Lavastus koorib koloniseerimise kihte individuaalselt ja kollektiivselt, üle põlvkondade ja kindlates linnaruumi paikades. Vaadates tagasi sajandite vägivalla ja rõhumise mustritele ning keele muundumisele, orkestreerivad EMTA Lavakunstikooli 31. lennu näitlejad koos Johhan Rosenbergiga äärmiselt tööka ja viljaka laulukoori. Koor kehastab kultuuride segunemist, janu uue hingamise ja protestiliikumise järele.

Need hallid ja mustad inimkujud seisid hommikust õhtuni seal lagedal rannaservikul, ning nende igatsevad silmad tõmbusid päevitunud nägudes aina mere poole. Neid kutsutakse Järelsuve kooriks ja nad ootasid laeva. Valget laeva. Laev, mis neid tuli päästma, pidi olema valge, helevalge, valge kui jumala päike taevas... Selle laeva peale oli kõigi usk ja lootus viimaks ühinenud. Laev, mis viib kõik tagasi juurte juurde. See laev oli usulisest luulevahust tekkinud, ent Tallinna merekaldal aegamööda pisut reaalsema kuju omandanud. Esivanemad sõitsid valge laevaga, kes suve lõppedes naasesid, et taassündida. Järelsuve kooril on roostetanud nahk ja kulutatud rehvidest patsid peas, mis päikese all sulavad. Küla räägib, et nad laeva oodates on tarbinud liigselt merevett ning näevad luulusid ja nǎgemusi. Nad laulavad ja hõiskavad avalikult ning müüvad kolpasid esivanematele. Nii on nad otsustanud tulla jagama ja tähistama kaotust, kuumust, õnne ja ebaõnnestumisi, raputades oma luudelt liha ja hääled peast. Nende valge laeva revolutsioon on vastupandamatu. Nad mäletavad, kuidas maailm toimis enne neid.

K, 3.06 kl 17 Rakvere turg (väljas, Laada 39 lähedal) 

TASUTA
Kestus: 90 min
Keel ei ole takistuseks 

Autor ja koreograafia Johhan Rosenberg; Hääleseade Anne Türnpu; Kunstnik Pire Sova; Esitajad Markus Andreas Auling, Lauren Grinberg, Karl Birnbaum, Hanna Jaanovits, Richard Ester, Hele Palumaa, Laurits Muru, Kristina Preimann, Herman Pihlak, Juhan Soon, Emili Rohumaa, Edgar Vunš, Astra Irene Susi; Tehniline abi  Rainer Põldeots, Maike Lond, Iiris Lillemägi; Produtsent EMTA Lavakunstikool (EAMT School of Performing Arts), Johhan Rosenberg.

Tänud Angela Mooste, Jaak Prints, Ekke Hekles, Erki Naumanis, Tallinna Linnavalitsus, Johanna Ulfsak.

Esietendus 6.05.2024 Balti jaama tunnel

Täpp / Paiste / Kuusk / Kala / Bartels / Seppik / Kröönström (Eesti)

KIBE!

 

Pulm kui nähtus on miski, millest tekib kõigil ettekujutus – pärinegu see filmidest, lavastustest, tuttavatelt, perest või iseenda minevikust-olevikust-tulevikust. Pulma pidamine on otsus, mille poolt- ja vastuargumendid on tähtsad, olenemata sellest, kas kooselu algust tähistatakse või mitte.
 

Lavastusprojekt “KIBE!” on pulm formaalse ja mitteformaalse osaga: kohtumise, pühitsemise, õnnitlemise ja pidutsemisega. Külalised on osa kahe inimese elu kõige õnnelikumast päevast, nad teevad kaasa noorpaari füüsilise ja emotsionaalse rännaku: liikudes ühest paigast teise, puudutades tundespektri eri sfääre. Ühiselt osaletakse rituaalis, sotsiokultuurilises mängus, kus jälgijatest saavad kaasmängijad.

Ka sel korral tahaks lihtsalt naeratada ja loota perfektset päeva, elada vaikides kaasa, sest nii on kombeks – pulm on sündmus, mil keegi ei tohi kahelda. Aga kui seekord küsiks “miks”? Miks, kuidas, kellele tehakse ja mida see tähendab? Mis eesmärk on pulmal, selle kümnetel detailidel, mis on valikute taga? Miks abiellutakse ja nii ka pulma peetakse; kellel üldse on õigus selleks? Miks ideaalsuse loor lämmatab – kas selles nii reaalselt tunduvas hetkes on terake või rohkem fiktiivsust, pettekujutelmi, peidetud motiive või koguni lootusetust? Kuidas see kõik mõjutab siirust, hoolivust, armastust?

Pulmale kohaselt lahutab külaliste meelt live-bänd, sähvivad tuled ja tühjenevad taldrikud-klaasid. Saab tantsu ja laulu, kuuleb tooste, sõnavõtte, naeru, näeb õnne ja joovastust. Ja pisaraid. Mitte ainult rõõmust. Sest on vaid teatud aeg, mil illusioon püsib: kaua sa ikka argisuse eest end varjad, pahesid ja süngust alla surud, inimloomuse ihasid ja aplust peidad. Lõpuks on inimene ikka ainult inimene. Ei midagi võimsamat. Või siiski? Hõissa, pulmad!

NB! Pulm kestab kokku 3 tundi. Selle aja jooksul liigutakse jalgsi ringi Rakvere linnas ja siseruumides (eri korrustel). Pulmas mängib vali muusika.

 

R, 5.07 17:00 Rahvaaed OSTA PILET (välja müüdud)

L, 6.07 18:00 Rahvaaed OSTA PILET (välja müüdud)

Soovituslik alates 14. eluaastast. 

Idee autor ja lavastaja: Robin Täpp; Autor-etendajad: Maria Paiste, Mihkel Kuusk, Liisbeth Kala, Karl Jakob Bartels, Maria Helena Seppik, Oskar Kröönström; Lavastusdramaturg: Isabel Laiapea; Kunstnik: Reti Pauklin; Valguskunstnik: Timo Tali; Bändi juht: Tõnis Veelmaa; Muusikud: Ott Ajaots, Markus Lehtsalu, Robin Kiisholts; Lava- ja valgustehnik: Mairon Tovstsik; Videotehnikud: Deili Post, Tom Tristan Kidron; Helitehnik: Sigrid Koor; Korraldus: Eleriin Miilman.

Lisaks osalevad Rakvere linna inimesed.

Koostöös Tartu Ülikooli Viljandi Kultuuriakadeemiaga.

Toetajad: EELK Rakvere Kolmainu kogudus, Eesti Kultuurkapital, MTÜ KaRakTer, Rakvere linn, Rakvere kultuurikeskus.

 

Ivo Dimchev (Bulgaaria)

THE SELFIE CONCERT

Interaktiivne muusikaline etendus valge ruumi jaoks.

“Selfi on koreograafia, selfi on skulptuur, selfi on tragöödia, selfi on armastus. Selfi ei räägi niivõrd minust, kuivõrd meist.”
I. Dimchev

Ivo Dimchev on Bulgaaria päritolu teatritegija, koreograaf, kujutav kunstnik, laulja-laulukirjutaja ja queer-aktivist. Tema looming on äärmuslik ja värvikas segu etenduskunstist, tantsust, teatrist, muusikast, maalikunstist ja fotograafiast. Ta on enam kui 40 lavastuse autor ning pälvinud arvukalt rahvusvahelisi tantsu- ja teatriauhindu. Suurem osa tema lavastusi leidub ka tema raamatus “Stage Works 2002-2016”. Samuti on ta kirjutanud üle 100 algupärase laulu, mis leiduvad tema raamatus “Songbook”. Tema loomingut on esitletud mitmel pool Euroopas, Lõuna- ja Põhja-Ameerikas ning Aasias.

Ivo Dimchev on varem Baltoscandali festivalile kutsutud kahel korral: kontserdiga 2017. aastal ja “Lili Handeliga” 2012. aastal.

Idee, teksti ja muusika autor Ivo Dimchev.

Esitavad kunstnik ja publik.

 

N, 4.07 18:00 Rakvere Linnavalitsuse valge saal OSTA PILET (välja müüdud)

R, 5.07 22:00 Rakvere Linnavalitsuse valge saal OSTA PILET (välja müüdud)

 

Kestus: 60 min
Inglise keeles

 

Branko Jordan / Katarina Stegnar / Primož Bezjak / Mart Kangro / Juhan Ulfsak / Eero Epner (Eesti, Sloveenia)

FUN FACT

Ja järgmine küsimus on: mis aastal toimus? Kui palju neid oli? Kas keegi pääses või ei pääsenud keegi? Inimene on küsiv olend. Me tahame küsida. Ja vahel tahame anda küsimustele ka õiged vastused. Kuid ainult vahel. Lavastus Fun Fact on teadmiste ja loogilise mõtlemise pühitsus. Seilame faktide ookeanil, puhudes tuult järelduste purjedesse ja vältides eksiarvamuste karisid. Enne veel, kui aeg saab otsa, tuleb leida õige vastus. Viis. Neli. Kolm. Kaks. Üks. Aeg on läbi! Läbi!

Lavastuse “Fun Fact” taga on Sloveenia teatri ühed kõige tuntumad nimed Katarina Stegnar ja Primož Bezjak ning Eesti võistkond koosseisus Mart Kangro, Juhan Ulfsak ja Eero Epner. Kahe riigi ühise mineviku asemel uuritakse, mis on see, mis meid üleüldse mingil moel liidab.

Katarina Stegnar ja Primož Bezjak on Sloveenia viimaste aastakümnete kõige tuntumate näitlejate seas. Nad on töötanud väga erinevates laadides tantsuteatrist klassikalise sõnateatrini. Koos Branko Jordaniga moodustasid nad 2010. aastal Beton Ltd trupi, mis on tuuritanud üle Euroopa.

Mart Kangro, Juhan Ulfsak ja Eero Epner on erineva taustaga teatritegijad, kes on koos teinud kaks lavastust: “Workshop” (2019) ja “Kas te olete oma kohaga rahul” (2021).

Nende loomingulise koosluse eelmine lavastus “Workshop” oli Eesti Teatriauhinnad 2019 etenduskunstide auhinna laureaat. Oma lavastustega on Kangro, Ulfsak, Epner tuuritanud kogu Euroopas ning osalenud ka Baltoscandali festivalil.

 

R, 5.07 17:30 Haljala Rahvamaja OSTA PILET (välja müüdud)

L, 6.07 20:30 Haljala Rahvamaja OSTA PILET (välja müüdud)

Kestus: 90 minutit (lisaks sõiduaeg Haljala Rahvamajja ja tagasi kokku 40 minutit) 
Inglise keeles

Autorid Branko Jordan, Katarina Stegnar, Primož Bezjak, Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner; Esitajad Katarina Stegnar, Primož Bezjak, Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner; Helikunstnik Jure Vlahovič; Kostüümid Olja Grubić; Stsenograafia Martin Podrzavnik; Graafiline disain Jaan Evart; Projektijuhid Eneli Järs (Kanuti Gildi SAAL), Maja Vižin (Bunker); Kaasproduktsioon Bunker, Ljubljana; Kanuti Gildi SAAL, Eero Epner, Juhan Ulfsak, Mart Kangro.

Toetajad: Sloveenia Kultuuriministeerium, Ljubljana linn, Euroopa Liidu programm "Kultuur liigutab Euroopat", Eesti Kultuurkapital, Eesti Kultuuriministeerium, Goethe Instituut Tallinn, Ridango

 

Marta Aliide Jakovski / Von Krahli Teater (Eesti)

FUNDAMENTALIST

“Fundamentalist” on lugu armastusest. Tegelasteks on uuendusmeelne pastor Markus, kes on avalikult tunnistanud end olevat saatana tööriist, ning tema kunagine hea sõber Heidi, kes on oma elu jooksul hulpinud siia-sinna nagu elutu ajupuu. Saatuslikul sügisööl kohtuvad Markus ja Heidi taas ning sealt saab alguse nende omavaheline spirituaalne sõda ja tõeotsing. Selle käigus tuleb ümber hinnata, mida nad usuvad ja miks. Mis on tõde? Kas saab eksisteerida korraga mitu tõde?

Kas on võimalik aidata teist inimest omakasupüüdmatult? Kui kaugele võib selle sooviga minna? Kui kaugele ulatub ühe inimese vastutus teise ees? Mis on fanatism ja mis hetkel muutub see ohtlikuks?

Erki Laur on Eesti teatri auhindade meespeaosatäitja auhinna laureaat Markuse rolli eest lavastuses “Fundamentalist”.

Liisa Saaremäel nimetati Heidi rolli eest Eesti teatri auhindade naispeaosatäitja auhinna nominendiks.

 

K, 3.07 19:15 Rakvere Teatri väike maja OSTA PILET (välja müüdud)

N, 4.07 16:30 Rakvere Teatri väike maja OSTA PILET (välja müüdud)

Kestus: 2 h 45 min (koos vaheajaga)
Eesti keeles, tõlkega inglise keelde

Autor Juha Jokela; Lavastaja Marta Aliide Jakovski; Tõlkija Kai Aareleid; Kunstnik Kristel Zimmer; Valguskunstnik Priidu Adlas; Muusikaline kujundaja Henrik Esse, Marta Aliide Jakovski; Laval Liisa Saaremäel, Erki Laur.

Lavastus valmis EMTA lavakunstikooli ja Von Krahli Teatri koostöös, toetas Kultuurkapital. 

 

 

Robert Henke (Saksamaa)

CBM 8032 AV

Audiovisuaalne performance vanakooli arvutitega.

“CBM 8032 AV” on teekond läbi abstraktse graafika ja heli ilu, mis loodud viie ikoonilise varase generatsiooni personaalarvutiga. Teose sisuks on kaasaegse esteetika ning enam kui 40 aasta taguse aegunud, piiratud tehnoloogia kasutamise kahetisus.

“CBM 8032 AV” esitajad on viis Commodore CBM 8032 arvutit, igaühel üksainus 8-bitine protsessor, mis töötab sagedusel 1 MHz ja mille kogumälu on 32 kilobaiti.

Need masinad polnud kunagi mõeldud audiovisuaalse kunsti loomiseks ning tulemused on aeglased, rohmakad, geomeetrilised, madala resolutsiooniga ja eranditult ühes rohelises värvitoonis. Ometi kiirgub neist täiesti erilaadne gruuv ja visuaalne võlu. Helispekter hõlmab digitaalset müra, sügavaid karedaid siinuslaineid, lakoonilisi klõpse ja löökpille meenutavaid häiringuid, hästi tükeldatud ja meetrilisi, kuhu põimuvad vaiksed või isegi hääletud hetked, ning seda on täiendavalt töödeldud-viimistletud 1980ndate alguse stuudioelektroonikaga.

“CBM 8032 AV” pälvis Veneetsia biennaali 67. rahvusvahelisel kaasaegse muusika festivalil parima lavastuse auhinna.

Robert Henke uurib abstraktseid mustreid ruumis ja ajas, mis tehtud helist ja valgusest. Tema vahenditeks on arvutid, kood ja elektroonika. Ta loob muusikat, audiovisuaalseid etendusi, installatsioone ja arvutigraafikat.

Robert Henke installatsioone, etendusi ja kontserte on näha saanud Londonis Tate’i Moodsa Kunsti Muuseumis, Pariisis Pompidou keskuses, Roomas Palazzo delle Esposizionis, Nantes’is Le Lieu Unique’is, New Yorgis PS-1s, Luxembourgis MUDAM-is, Viinis MAK-is, Veneetsias Palazzo Grassis, Austraalias Uus-Lõuna-Walesi Kunstigaleriis, Berliinis KW Kaasaegse Kunsti Instituudis, Eindhovenis STRP biennaalil ja lugematutel festivalidel, sealhulgas Unsound, CTM, MUTEK, Sonar, New Forms Festival.

N, 4.07 22:30 Kinosaal OSTA PILET 

R, 5.07 20:30 Kinosaal OSTA PILET 

Kestus: 65 min
Sõnadeta

Florian Malzacher (Saksamaa)

THE ART OF ASSEMBLY

Raamatuesitlus

“The Art of Assembly” vaatleb tänapäeva teatrit eesmärgiga tuua esile selle poliitilist potentsiaali nii vormis kui sisus. Toetudes arvukatele näidetele kogu maailmast etendus-, kujutava ja aktivistliku kunsti vallas, uurib kuraator ja kirjanik Florian Malzacher teoseid, mis rakendavad teatri erilisi võimalusi, et esindatuse ja osaluse vahelises ruumis korraga mänguliselt ja siiralt navigeerida.

“The Art of Assembly” on üleskutse määratleda end laiaulatusliku kriisi ajal tugevalt poliitilisena ja et teater ei rahulduks pelgalt maailma hädade kajastamisega, vaid tegutseks ühtlasi muutuste nimel.

Florian Malzacher on kuraator, kirjanik ja dramaturg, kes veab lisaks arutelude ja jutuajamiste seeriat “The Art of Assembly” koondumise potentsiaalist kunsti, aktivismi ja poliitika kaudu. Aastatel 2006-2012 oli ta Grazi interdistsiplinaarse festivali steirischer herbst programmi koostaja ja aastatel 2013-2017 teatrifestivali Impulse kunstiline juht. Ta on paljude väljaannete toimetaja, mis käsitlevad teatrit, suhteid kunsti, aktivismi ja poliitika vahel ning etenduste kureerimist. Nende hulka kuuluvad (kaas)toimetatud raamatud teatritruppide Forced Entertainment, Rimini Protokoll ja Nature Theatre of Oklahoma kohta, samuti Truth is Concrete: A Handbook for Artistic Strategies in Real Politics (2014), Not Just a Mirror: Looking for the Political Theatre of Today (2015) ja Empty Stages, Crowded Flats: Performativity as Curatorial Strategy (2017). Tema raamatuid ja esseid on tõlgitud viieteistkümnesse keelde. 

Vestlust viivad lävi Oliver Issak ja Jan Teevet Kohtumiste ja Mitte-Kohtumiste Instituudist.

L, 6.07 13:00 Rakvere Teater

Kestus: 60 min
Inglise keeles
Tasuta

Philippe Quesne / Vivarium Studio (Prantsusmaa)

FARM FATALE

Käputäis poeetilisi hernehirmutisi elab maailmas, kust inimolendid on näiliselt kadunud, püüdes säilitada seda, mis elavatest alles jäänud. “Farm Fatale”, liigutav postapokalüptiline lugu, paikneb kusagil melanhoolia ja võitluslikkuse vahepeal.

Viis maskis hernehirmutist, kes pole inimesed ega nukud, elavad laitmatult valges keskkonnas. Ainsad loodusest säilinud jäänused on mõned heinapallid, mida tegelased kasutavad regulaarselt peavarjuks. Et mitte unustada kunagi eksisteerinud maailma, teevad nad katset salvestada viimseid loomahääli, pidada piraatraadiojaama ning leiutada uusi utoopiaid. Seistes silmitsi inimkonna tekitatud üleilmse keskkonnaohuga, näitavad Philippe Quesne’i klounaktivistid meile küll tehtud kahju, kuid ei löö tulevikule käega: juba nende imetlusvõime looduse ilu üle mõtisklemisel liigitub aktiivseks vastupanuks.

Philippe Quesne on omandanud hariduse visuaalkunsti alal. 10 aastat tegutses ta teatrikunstnikuna, sealhulgas ooperilavastuste juures, ning kujundas ka näitusi. 2003. aastal lõi ta Vivarium Studio teatriuuenduse laborina maalijate, näitlejate, tantsijate ja muusikute koostööks. Just nagu lapsepõlves putukaid kogudes, nii on tema töö nüüd uurida oma mikroskoobi all väikesi kooslusi. Lavakujundust kasutatakse ökosüsteemina, kuhu näitlejad sulandada. Tema repertuaar, mis koosneb näiteks lavastustest “La Démangeaison des ailes” (2003), “L’Effet de Serge” (2007), “La Mélancolie des dragons” (2008), “Swamp Club” (2013), on käinud ringreisidel kõikjal maailmas.

Philippe Quesne’i on varemgi korduvalt Eestisse kutsutud: “L’Effet de Serge” osales Augusti TantsuFestivalil (Tallinn, 2015), “Big Bang” (2010) ja “The Night of the Moles” (2016) festivalil Baltoscandal.

L, 6.07 23:00 Rahu hall OSTA PILET 

P, 7.07 15:30 Rahu hall OSTA PILET 

Kestus: 90 min
Inglise keeles, eestikeelsete subtiitritega. 

Lavastaja Philippe Quesne; Osades Léo Gobin, Anne Steffens (algne osatäitja Julia Riedler), Sébastien Jacobs (algne osatäitja Stefan Merki), Nuno Lucas (algne osatäitja Damian Rebgetz), Gaëtan Vourc’h; Lavastuse juht François Boulet; Helijuht Félix Perdreau; Valgusjuht Vincent Chrétien; Kaastöötaja lavakujunduse alal Nicole Marianna Wytyczak; Kostüümikunstnik Nora Stocker; Maskid Brigitte Frank; Valguskujundus Pit Schultheiss; Helikujundus Robert Göing, Anthony Hughes; Lavastaja abid Jonny-Bix Bongers, Dennis Metaxas; Dramaturgid Martin Valdés-Stauber, Camille Louis.

Lavastuse tõi välja Münchner Kammerspiele
Lavastuse viis ringreisile Vivarium Studio
Etendusi Baltoscandalil toetab Institut Francais Estonie (Prantsuse Instituut Eestis)
Maailma esietendus 29. märtsil 2019
Münchner Kammerspiele (München, Saksamaa) repertuaaris

 

Andrea Salustri (Itaalia)

MATERIA

Koreograafia mitmele polüstüreenvormile ja ühele inimesele, mida saab nautida kogu perega.

“Materia” uurib ühe materjali, polüstüreeni võimalusi muutuda elavaks ja ühtlasi peategelaseks lavalistes sündmustes. Esineja roll muutub vahendaja rolliks ning objekti, selle käsitseja ja käsitsemise vaheline fookus nihkub pidevalt.

Teekond juhib ja järgib materjali alates hapra kohtumise ebalevatest liigutustest kuni eneseküllase aparaadi valju helimaastikuni. Toimub triiv rahu ja pimeduse, avastuse ja hävingu piiril.

Teos hoidub peale surumast narratiivi, eelistades lasta publikul laval esitatud kujunditele omaenda jutustuse juurde mõelda. Etteantud tingimuste raames on esemed vabad tegutsema ja initsiatiivi haarama.

Andrea Salustri on pärit Roomast, kus ta õppis kontaktžongleerimist ja tuletrikke ning on töötanud tänavaesinejana. 2013. aastal lõpetas ta Rooma La Sapienza Ülikoolis filosoofia eriala cum laude ning otsustas seejärel kolida Berliini, et omandada haridus kaasaegse tantsu alal. Läbinud esmalt Tanzfabrik Berlinis tantsu intensiivkursuse, jätkas ta tantsu- ja koreograafia õpingud Berliini Ülikooli tantsukateedris.

 

L, 6.07 19:30 Rakvere Teatri väike maja OSTA PILET (välja müüdud)

P, 7.07 14:00 Rakvere Teatri väike maja OSTA PILET (välja müüdud)

Kestus: 55 min
Sõnadeta
Peresõbralik lavastus, alates 6+ 
Lavastuses kasutatakse strobo valgust ja lavasuitsu. 

Autor ja esitaja Andrea Salustri; Valguskujundus ja tehniline režii Michele Piazzi; Tehniline meeskond Andrea Parolin, Andreas Harder; Helikujundus Federico Coderoni; Loomingulised konsultandid Kalle Nio, Roman Müller, Darragh McLoughlin, Alex Lempert, Benjamin Richter, Matthias Buhrow, Mariagiulia Serantoni.

Levitaja Diffusion Carolina Ortega – Aurora Nova international theatre booking agency.
Kaastootja PERPLX.
Residentuur Espace Périphérique – La Villette, La Maison des Jonglages, Cirqu’Aarau, Katapult, Zirkusquartier Zürich, La Briqueterie CDCN du Val-de-Marne, kunstencentrum BUDA, PERPLX
Lisatoetajad circusnext European Platform co-funded by the Creative Europe Programme of the European Union, Chamäleon Productions, Cirqu’Aarau, circus re:searched, Berlin Senate Department for Culture and Europe, TelepART programme of the Finnish institute in Germany. 

Back to Back Theatre (Australia)

SHADOW

Film

Vaimupuudega aktivistide kolmik Simon, Scott ja Sarah korraldavad linnavalitsuses avaliku arutelu, milline on tehisintellekti mõju tulevikus. Simon, kes peab end kogukonna päästjaks, määrab enese kiiresti linnapeaks ning Scott astub vastumeelselt vahendaja rolli, ent armub varsti oma võimu ja kipub teiste kogemustesse üleolevalt suhtuma. Sarah, keda tema kaaslased sageli tähelepanuta jätavad ja alahindavad, plahvatab, heites isehakanud juhtidele ette ebapädevust. Viisakalt alanud koosolek upub kähku tülitsemisse ja kaosesse, mida justkui mõjutab seesmine jõud. Sarah tegutseb rühma ühendamise nimel, taipab aga, et lahing nende sõnumi teadvustamiseks võib olla juba kaotatud.

“Shadow” on Austraalia teatriuuenduse teerajaja ja rahvusvaheliselt tunnustatud teatritrupi Back to Back Theatre’i debüütmängufilm. Film põhineb nende auhinnatud lavastusel “The Shadow Whose Prey the Hunter Becomes”.

Režissöör Bruce Gladwin: ““Shadow” ühendab endas draama ja dokumentalistika elemendid, et jutustada lugu ühest aktivistide rühmast, kes avalikku arutelu korraldades avastavad, et nende endi eelarvamused osutuvad suurimaks takistuseks maailma päästmisel. 

Kunstnikena otsime lugude loomiseks ja filmitootmiseks alternatiivseid mudeleid. Kahe ja poole aastaga jutuajamiste ja improviseerimise käigus loodu puhul olid esitajad kaasautoreiks, 95% inimestest ekraanil on puuetega ja ka võttegrupi moodustasid valdavalt end puuetega inimestena määratlevad praktikandid, keda abistasid professionaalidest mentorid.

See oli kogukondlik filmitegu.”

Back to Back Theatre, mis on maailmas enim tuntud selle poolest, et kasutab puuet kunstilise lähenemise vahendina, sai 2024. aastal 52. Veneetsia teatribiennaalil Kuldlõvi elutöö eest.

L, 6.07 15:00 Kinosaal OSTA PILET 

L, 6.07 21:30 Kinosaal OSTA PILET 

Kestus: 56 min
Film on inglise keeles, eestikeelsete subtiitritega. 

Režissöör Bruce Gladwin; Stsenaarium Michael Chan, Mark Deans, Bruce Gladwin, Simon Laherty, Sarah Mainwaring, Scott Price, Sonia Teuben; Produtsent Alice Fleming; Operaator ja monteerija Rhian Hinkley; Originaalmuusika Luke Howard Trio (Luke Howard, Daniel Farrugia, Jonathan Zion); Kunstnik Tao Weis; Kostüümikunstnik Shio Otani; Kaasprodutsent Meret Hassanen; Kaasprodutsent Pippa Wright; Peaprodutsendid Bruce Gladwin, Tim Stitz.

Filmi rahastasid Austraalia sotsiaalministeerium ja Greater Geelongi linnavalitsuse kultuuriosakonna kunstiteoste tellimise programm koostöös UNESCO loovlinnade võrgustikuga; täiendavalt toetasid Give Where You Live ja Une Parkinsoni fond. Filmi toetas ka Screen Australia COVID-19 taastusfond.

 

 

Lawrence Malstaf (Belgia)

SHRINK

Kaks suurt läbipaistvat kilepalakat ja seade, mis nende vahelt järkjärgult õhu välja imeb, jättes keha vaakumpakendatuna püstiasendis rippuma. Kahe pinna vahele sisestatud läbipaistev voolik võimaldab vaakumpakendis viibijal õhuvoolu reguleerida. Kilepalakate vahel rõhu kasvades külmub pakendatud keha pind tasapisi arvukateks mikrovoltideks. Etenduse jooksul liigutab installatsioonis osaleja end aeglaselt ja vahetab asendeid, mis varieeruvad looteasendist kuni ristilöödud keha sarnaseni.

Lawrence Malstafi looming asetseb visuaalse ja teatraalse piiril. Ta arendab installatsiooni- ja etenduskunsti, keskendudes tugevalt liikumisele, juhusele, korrale ja kaosele ning kaasahaaravatele sensoorsetele ruumidele, mis mõeldud üksikkülastaja jaoks. Ta loob ka suuremaid ruumi ja orienteerumisega tegelevaid mobiilseid keskkondi, kasutades külastajat tihti kaasnäitlejana. Tema projektid rakendavad füüsikat ja tehnoloogiat lähtepunkti või inspiratsiooniallikana, samuti installatsioonide käivitamise vahendina.

Lawrence Malstaf on kunsti ja uue tehnoloogia vallas pälvinud mitmeid rahvusvahelisi auhindu. Tantsu- ja teatrimaailmas on ta ühtlasi tuntud uuendusliku teatrikunstnikuna.

“Shrinki” sai Eestis esmakordselt näha 2018. aasta NU Performance festivalil Tallinnas, mida kureerisid Henri Hütt ja Mihkel Ilus.

L, 6.07 16:00–18:00 Parkali tänava promenaad

Ühe sessiooni kestus: 20 min
Sõnadeta
Peresõbralik lavastus
TASUTA

 

Laura Kutkaitė / Leedu Rahvusteater (Leedu)

THE SILENCE OF THE SIRENS

Sireenid laulavad – kaunilt, kirjutab Homeros. Nad istuvad saarel, meelitavad merel olevaid mehi maismaale ja tapavad siis. Välja arvatud Orpheuse, kes laulis neist valjemini, ja Odysseuse, kes täitis oma kaaslaste kõrvad mesilasvahaga ning lasi end masti külge siduda, et ta võiks kuulata sireene hukkumata.

Euroopa mütoloogias valitseb vägivald – inimeste, jumalate, müütiliste olendite ja sugude vahel. Ebavõrdsus ja võimutasakaalu puudumine tekitavad sidemete asemel hirme ja kaitsestrateegiaid. Mis paneb meid hoidma kinni sellistest struktuuridest?

Koos trupiga asetab lavastaja Laura Kutkaitė tänapäevase loo otse keset müütide miinivälja: neli aastat pärast #MeToo liikumise kõrgpunkti Leedus toob ta lavale võimu kuritarvitamise küsimuse kunstimaailmas. Kivikaljul poseerides avavad neli näitlejannat saareteatri ja räägivad tõestisündinud lugusid oma tööelust, oodates “suurt Odysseust”. Jätmata välja ainsatki sünget üksikasja – isegi mitte omavahelist konkurentsi –, teevad nad üheskoos teatrit: kostüümide ja grimmi, heli ja valguse, kibeda huumori, kire, haavatavuse ja mitmel põhjusel. Sel tragikoomilisel viisil avavad nad omapoolse löögi struktuuride pihta, et muutus saaks sündida.

Laura Kutkaitė on leedu teatrilavastaja. “The Silence of the Sirens” on tema esimene töö Leedu Rahvusteatris Vilniuses. Dresdenis toimuva Euroopa noorte lavastajate festivali FAST FORWARD 2022. aasta võitja.

L, 6.07 18:00 Rakvere Teatri suur maja OSTA PILET (välja müüdud)

P, 7.07 17:30 Rakvere Teatri suur maja OSTA PILET (välja müüdud)

Kestus: 1h 45 min
Leedu keeles, eesti- ja ingliskeelsete subtiitritega. 

Lavastaja Laura Kutkaitė; Autorid Teklė Kavtaradze, Laura Kutkaitė koostöös näitlejatega; Lava ja kostüümid kujundanud Paulina Turauskaitė; Helilooja Agnė Matulevičiūtė; Koreograaf Laura Kutkaitė; Koreograafia konsultant Agnietė Lisičkinaitė; Valguskujundaja Vilius Vilutis; Lavastaja assistent Urtė Sėjūnaitė; Autorite assistendid Simona Jurkuvėnaitė, Eglė Poškevičiūtė; Produtsent Rugilė Pukštytė; Osades Gerda Čiuraitė, Rimantė Valiukaitė, Toma Vaškevičiūtė, Oneida Kunsunga, Aistė Zabotkaitė, Jūratė Vilūnaitė.

 

 

Susie Wang (Norra)

BURNT TOAST

Eksistentsiaalne splatter-teater täiskasvanutele.

Kusagil sügaval lõunaosariikides, üleni punases hotelli fuajees on administraator Betty ametis trükkimisega, kui ilmub Danny, randme külge aheldatud hõbedane portfell. Ennast hotelli sisse registreerinud, tahab Danny muuseumi minna, kuid märkab siis Violeti. Too istub puhkenurgas ja rüüpab tervitusjooki, imetades samal ajal pisitütart.

Danny ja Violet alustavad vestlust ning leiavad ruttu ühise keele. Violet märgib, et tema tütar on vägagi Danny nägu. Kohe väga. Kas on võimalik, et Danny on isa? Mis peitub portfellis? Millal suletakse muuseum? Ja kuidas on lood tulevikuga?

Pärastlõuna fuajees kisub üha veidramaks ning veri hakkab voolama, kuni unenäod, hallutsinatsioonid ja teater sulavad kokku metsikuks žanriseguks.

Norra teatrirühmitus Susie Wang on kiirelt tõusnud kodumaa üheks silmapaistvamaks teatritrupiks. Selle asutasid 2017. aastal dramaturg ja lavastaja Trine Falch, helilooja ja helikujundaja Martin Langlie, näitleja Mona Solhaug ja teatrikunstnik Bo Krister Wallström.

Trine Falch ja Bo Krister Wallström on Baltoscandali festivali varem külastanud 2002. aastal loomingulise kollektiivi Baktruppen liikmetena lavastusega “Very Good”.

“Inimene olla on muidugi vahva, aga see, et oleme teadlikud olendid, ei tähenda veel, nagu me poleks looduse osa. Kultuur eksib, kui ta püüab looduse eest põgeneda. Ja mida kiiremini me jookseme, seda rängem on kohtumisel kokkupõrge. Eedeni aeda mahajäetu tabab meid nüüd nagu elav põrgu. Võib-olla on kõige parem mängida surnut. Susie Wang mängib elavat ja surnut, nii loomulik-looduslikult kui oskame.”
– Susie Wang oma inimloomuse-triloogia kohta

“Võin julgelt öelda, et midagi päris seesugust nagu “Burnt Toast” pole ma kunagi näinud (...) häiriv, ent ometi õrn lugu armastusest ja kannibalismist.”
– New York Times

K, 3.07 22:30 Rahu hall OSTA PILET

N, 4.07 20:00 Rahu hall OSTA PILET

Kestus: 85 min
Inglise keeles, eestikeelsete subtiitritega.
Soovituslik vanus 16 +
Sisaldab vägivaldseid ja veriseid stseene. 

Kontseptsioon: Susie Wang; Tekst/lavastus: Trine Falch; Stsenograafia Bo Krister Wallström; Muusika/heli: Martin Langlie; Valgus Phillip Isaksen; Eriefektid: Fanney Antonsdottir; Kunstiline kujundus Antti Bjørn; Puusepp: Jon Løvøen; Tehniline plaan: live Simen Ulvestad, Jon Løvøen, Lars Halvorsen; Keelekonsultandid: Dean Clark, Sarah Valentine; Osades: Kim Atle Hansen, Julie Solberg, Mona Solhaug, Phillip Isaksen, Fanney Antonsdottir.                                                                                           

Kaastootja Black Box Theatre                                                                                                                                                                   
Toetajad Arts Council Norway, The Audio and Visual Fund and Visual Artists Fund

Miet Warlop (Belgia)

AFTER ALL SPRINGVILLE – DISASTERS AND AMUSEMENT PARKS

Miet Warlopi ikoonilise teose taasesitus 12 aastat pärast selle maailma esietendust. Etendus sobib ideaalselt kogu perega vaatamiseks.

Siin rullub lahti plahvatuslik narratiiv, mille keskmes on värvilist suitsu ajav pappmaja koos elanike ja naabruskonnaga: üks elegantne kõndiv laud igatseb üle kõige paigal püsida; üks mees tahab välja viia prügi; üks pettunud elektrikilp ja väga pikad püksid teevad läbi suuri ja väikesi draamasid, mis loovad soodsa pinnase mitut masti koomikaks ja katastroofideks. Multifilmi kergusega jutustatakse äpardunud kogukonna lugu. Ja kuna see kõik on nõnda päevakajaline, taaslavastas Warlop oma ikoonilise teose pealkirja all “After All Springville”.

Miet Warlop on Belgia visuaalkunstnik, kes elab nii Gentis kui ka Brüsselis. Ta sai magistrikraadi kujutava kunsti alal Genti Kuninglikus Kaunite Kunstide Akadeemias. 2004. aastal pälvis ta KASK Franciscus Pycke žüriipreemia ning koos Huilend Hertiga Ostendi Aan Zee noore teatri auhinna. Warlopi nägemus teatrist kui kunstivormist on paljuski seotud füüsilisusega, mida kohtab mitmes tema varasemas töös: kontsert kui rituaal, pingutus, kordus, objektid.

Miet Warlopi kunstilises praktikas on kõik seotud, kas otseselt või kaudselt. Loomingut näeb ta tsüklina, nii nagu elugi. Tema viimane lavastus “One Song”, mis valmis koostöös NTGent teatriga, valiti paljude spetsialistide poolt 2022. aasta maailma 10 parima lavastuse hulka.

K, 3.07 20:00 Rakvere Teatri suur maja OSTA PILET 

N, 4.07 15:30 Rakvere Teatri suur maja OSTA PILET 

Kestus 45 min
Sõnadeta
Peresõbralik lavastus

Kontseptsioon ja lavastus Miet Warlop; Esitavad Emiel Vandenberghe, Freek De Craecker, Jacobine Tone Kofoed, Jarne Van Loon, Jef Hellemans, Margarida Ramalhete, Margot Masquelier; Kostüümid Sofie Durnez; Tehniline koordinatsioon Patrick Vanderhaegen; Tehniline tiim Bart Van Hoydonck, Eva Dermul, Frieder Naumann, Jurgen Techel, Pieter Kinoli; Lavastuse juht Rossana Miele.

Tootjad Miet Warlop / Irene Wool vzw; Kaastootjad: HAU Hebbel am Ufer – Berlin, Arts Centre BUDA, Arts Centre Vooruit, PerPodium (BE), De Studio Antwerpen, Internationales Sommerfestival Kampnagel.

Toetajad: The Belgian Tax Shelter, Flemish Authorities, City of Ghent

Täname: Arts Centre CAMPO, TAZ – Theater Aan Zee & cc De Grote Post, Amotec, Bennert Vancottem, Winston Reynolds, Alexandra Rosser.

WAUHAUS (Soome)
The Companion

“The Companion” on privaatne kohtumine ühe vaataja ja robotkoera vahel. Etenduses meelitab robot inimesest osalejat temaga eri viisidel vestlust arendama, seltsima ja mängima. Kohtumine ärgitab meie kaasasündinud uudishimu ja empaatiat kõigi liikuvate olendite suhtes. Mis laadi toimejõude oleme valmis omaks võtma? Kas oleme valmis loovutama end kaaslase hoolde, kes pole inimene, ja teda usaldama?

“Robotid ei tunne, aga meie tunneme nende eest.”
– Kate Darling, The New Breed

WAUHAUS on multidistsiplinaarne kunstikollektiiv, kelle koduks Helsingi. WAUHAUS-i looming paigutub eri kunstižanride vahele, nende töid saab näha väga erinevates paikades, väikestest black box teatritest kuni linnaruumi, suurte staadionide ja üldtuntud teatrimajade suurte lavadeni.

WAUHAUS on Eesti publikule tuttav juba varasemast, olles esinenud Kanuti Gildi SAALis, STL-is ning Baltoscandali festivalil (2018. aastal lavastusega “Flashdance”).

Pileti ostmiseks vali endale sobiv kuupäev ja etenduse alguse aeg (NB etendus on korraga ühele osalejale ja kestab 20 minutit. Osad ajad on reserveeritud passiomanikele). 

OSTA PILET (välja müüdud)

N, 4.07 14:00–18:50 Kinomaja proovisaal

R, 5.07 13:10–18:00 Kinomaja proovisaal

L, 6.07 14:00–18:50 Kinomaja proovisaal

P, 7.07 13:10–18:50 Kinomaja proovisaal

Kestus 20 min
Inglise keeles
Ühele osalejale
Lastele vanuses 5–12 on lubatud etenduse kohandatud versioon koos täiskasvanust saatjaga.

Kontseptsioon WAUHAUS; Koreograafia ja lavastus Jarkko Partanen; Helikujundus Jussi Matikainen; Stsenograafia Samuli Laine; Juhtijad/Esitajad Jarkko Partanen & Jussi Matikainen; Visuaalne kontseptsioon Heikki Ulmanen; Produtsent Julia Hovi; Tootja WAUHAUS.

Kunstnikud Jarkko Partanen, Jussi Matikainen, Laura Haapakangas WAUHAUS-ist; Roboti välimuse kujundas Kari Kankaanpää; Valguskujundus Mia Jalerva; Tarkvaraarendus Aki Panuma (Probot); Produtsent Julia Hovi; Tootjad WAUHAUS (FI), Black Box (NO), Kiasma Theatre (FI), koostöös: Probot (FI).

Toetajad. Nordic Culture Point, Jenny and Antti Wihuri Foundation, The Arts Promotion Centre Finland, City of Helsinki