Performers

Teatr Powszechny / Oliver Frljić  (POL)KLATWA (Needus)

 

L, 7.7.2018 kl 21.30   OSTA PILET

SUUR SAAL

Horvaatia lavastaja ja näitekirjanik Oliver Frljić on Euroopa kriitilise draama esindaja, kes julgelt tõstab teemadeks keerukad sotsiaalsed ja poliitilised küsimused. Näidendi "Klatwa" ("Needus") kirjutas 1899. aastal Poola näitekirjanik ja renessansimees Stanislaw Wyspianski. See teos oli Poolas pikalt ebapopulaarne tänu vastuolulisele teemale: külatüdruk saab kohaliku katoliku preestriga lapsed. Oliver Frljić lõi Wyspianski näidendi põhjal provokatiivse, liigutava ja intelligentse analüüsi kunstniku vabadusest rahvusliku teokraatia tingimustes. Lavastus töötleb motiive Wyspianksi näidendist ja loob mitmetasandilise pildi moodsast religioossusest ja mittereligioossusest. Tegutsedes osana teatri masinavärgist, kus on omad hierarhiad, allumise ja alanduse mehhanismid, arutlevad lavastuse loojad, kas nemad suudavad saada üle hirmust autoriteedi ees või sellele lausa vastu astuda.

Teater Powszechny oli esimene teater, mis Varssavis pärast Teist maailmasõda tegevust alustas. Pea seitsekümmend aastat on see teater olnud kohaks, kus arutletakse moodsa maailma üle ja jätkatakse prominentsete Poola teatrikorüfeede traditsioone.

Igal hooajal on esietendub Teater Powszechnys vähemalt 8 lavastust. Nad järgivad oma maja parimaid traditsioone – näitavad erinevaid teatrivorme, tänapäevaseid lavastusi, klassikateoste loovaid tõlgendusi ja ärgitavad oma publikut ägedasse arutellu päevakajalistel teemadel. Aruteludes ei kutsuta lihtsalt kaasa noogutama, vaid esitama kaalutletud argumente ning provotseerima, rõhutades teemasid, mis avalikust arutelust välja on jäänud. Teater töötab tuntud lavastajatega ja noorte kunstnikega, kellele antakse võimalus oma visiooni arendada. Üha rohkem tehakse koostööd välismaiste lavastajatega, kellest paljud töötavad Poolas esimest korda.

Lavastaja: Oliver Frljić
Dramaturgid: Agnieszka Jakimiak, Joanna Wichowska, Goran Injac
Valguskujundus: Jacqueline Sobiszewski
Kostüümikunstnik: Sandra Dekanić
Stenograafia: Małgorzata Dzik
Lavastaja-assistendid: Mateusz Atman, Jakub Skrzywanek
Osades: Karolina Adamczyk, Klara Bielawka, Maria Robaszkiewicz, Barbara Wysocka, Julia Wyszyńska, Jacek Beler, Arkadiusz Brykalski, Michał Czachor
Inspitsient: Kuba Olszak

Kestus: 80 min.

Keel: poola keeles, eesti ja inglise keelsete subtiitritega

Ainult täiskasvanutele!
Kasutatakse valju muusikat ja stroboskoopi. 

 

ENCYCLOPÉDIE DE LA PAROLE / Joris Lacoste, Pierre-Yves Macé (FRA)  SUITE N°3 – EUROPE

 

K, 4.7.2018 kl 21.00 / eestikeelne tõlge     OSTA PILET

N, 5.7.2018 kl 18.00 / ingliskeelne tõlge    OSTA PILET

RAHU HALL

 

Prantsuse lavastaja Joris Lacoste jätkab oma neljaosalise tsükli "Choral Suites" briljantsete lavastuste seeriat. Tsükli teine lavastus "Suite N°2" etendus eelmisel Baltoscandalil (2016). Encyclopedia de la parole'i audiokollektsiooni kogutud tekstidest on Lacoste vorminud nüüd kolmanda lavastuse "Suite N°3 – Europe". 

 

"Suite N°3 – Europe" toob lavale ja paneb muusikasse 26 laulu 24s Euroopa Liidu ametlikus keeles. Mõnusas salongimeeleolus esitavad kaks lauljat ja pianist selliseid sõnu, mida me ei taha kuulda: vägivaldseid, kurbi, tülgastavaid, šokeerivaid, piinlikke. Kas muusika abil saame need sõnad neutraliseerida, nende üle naerda, hetkeks eemale tõrjuda nende vägivaldsust või muuta ja võimendada nende sõnade tajumise viisi? Kas kunst saab meid vabastada kaheharulise keele mõjust ja mürgist?

"Suite N°3 – Europe" on Baltoscandali festivali kaasproduktsioon ning selle loomisele on kaasa aidanud mitmed eesti kunstnikud.

 

ENCYCLOPÉDIE DE LA PAROLE on kunstiprojekt, mis uurib sõna kõigis tema vormides. 2007. aastast alates on grupp muusikuid, luuletajaid, lavastajaid, visuaalkunstnikke, näitlejaid, lingviste ja kuraatoreid kogunud erinevaid lindistusi sõnadest ning seejärel grupeerinud neid kodulehel vastavalt erilistele omadustele või nähtustele, nagu rütm, rõhuasetus või meloodia. Sellest suurest sõnakollektsioonist loob Encyclopédie de la parole helilavastusi, etendusi, loenguid, mänge ja näitusi.

 

Idee: Encyclopédie de la parole

Dramaturgia ja lavastus: Joris Lacoste

Muusika: Pierre-Yves Macé

Esitajad: Bianca Iannuzzi, Laurent Deleuil ja Denis Chouillet (klaver)

Lavastaja assistent: Elise Simonet

Koreograafia: Lenio Kaklea

Lava- ja valguskujundus: Florian Leduc

Heli: Stéphane Leclercq

Tehnikud tuuril: Florian Leduc või Nicolas Bats

Kostüümid: Ling Zhu

Lauluõpetaja: Vincent Leterme

Koormeister: Valérie Philippin

Tõlk, projektijuht: Marie Trincaretto

Ingliskeelsed tekstid: Julie Etienne

Korrespondentide juhendajad: Joris Lacoste, Valérie Louys, Marion Siéfert, Elise Simonet

Arhiivimaterjalide kogujad: Christa Antoniou (CY), Zsolt Boros (HU), Tamara Bracic Vidmar (SL), Rita Bukauskaite (LIT), Ida Daniel (BUL), Milena Ilieva (BUL), Pierre Daubigny (POL), Ania Szczepanska (POL), Glen Falzon (MT), Antoine Cassar (MT), Nicole Genovese (FIN), Kim Jeitz (LU), Genevieve Leyh (ENG), Lenka Luptakova (SK), Shane Mansfield (GLA), Barbara Matijevic (HR), Sabine Macher (DE), Nicolas Melard (AT), Olivier Van Nooten (NL), Daniel Naami (NL), Federico Paino (IT), Ruta Pakalne (LV), Alise Bokaldere (LV), Birgit Peeters (BE), Tomás Pereira Ginet-Jaquemet (ES), Sergiu Popescu (RO), David Roenner (SE), Brigitte Schima (AT), Soren Stecher-Rasmussen (DK), Maia Means (DK) ja Sotiris Vasiliu (GR)

Tänu: Sarah Becher (DE), Nikola Bencova (CZ), Isabel Calvo (ES), David-Alexandre Gueniot (PT), Patricia Almeida (PT), Anneke Lacoste (NL), Nuno Lucas (PT), Marie Pullerits (EST), Raquel Rodrigues da Costa Gomes de Sousa (PT)

Workshop'ide partnerid: Teatro Municipal do Porto, Baltoscandal festival 

Keeleõpetajad: Kim Andringa, Zsolt Boros, Rita Bukauskaite, Pierre Daubigny, Astrid De Graef, Nicole Genovese, Hanna Hedman, Milena Ilieva, Lénio Kaklea, Nuno Lucas, Christa Antoniou, Barbara Matijevic, Nele Suisalu, Bara Prochaskova, Sergiu Popescu, Kristine Borodina, Sarka Vancurova, Gabrielle Sargent, Ania Szczepanska, Judyta Steffek and Alexander Nielsen

Produktsioon ja administreerimine: Echelle 1:1 / Edwige Dousset ja Justine Noirot

Projektiarendus: Ligne Directe / Judith Martin & Marie Tommasini 

Tuurimanager: Garance Crouillere 

Produtsent: Echelle 1:1 (Ministère de la Culture et de la Communication / DRAC Ile-de-France toetusel) koostöös Ligne Directe'iga.

Kaasprodutsendid: Kunstenfestivaldesarts Brussels, Théâtre de la Ville Paris, Festival d'Automne à Paris, La Comédie de Reims / Festival Reims Scènes d’Europe, Sao Luiz Teatro / Festival Alkantara – Lisbon, festival NEXT / Le phénix scène nationale de Valenciennes, Théâtre Garonne, scène européenne Toulouse, Baltoscandal festival, Gothenburg Dance and Theatre Festival, L'apostrophe, scène nationale de Cergy-Pontoise et du Val d'Oise, Künstlerhaus Mousonturm. 

Toetajad: French Institute in Paris, Ville de Saint-Denis – Conservatoire de musique et de danse, Nanterre-Amandiers – Centre dramatique national and CND Centre national de la danse, residency.

"Suite N°3 – Europe" projekti kaasprodutseerib House On Fire ja NXTSTP Euroopa Liidu Kultuuriprogrammi toetusel.

Etendusi Baltoscandalil toetab Prantsuse Instituut Eestis.

 

Kestus: 90 min.

Keeled: inglise, prantsuse, saksa, hollandi, portugali, ungari, hispaania, poola, horvaadi, taani, malta, itaalia, rumeenia, tšehhi, slovaki, soome, bulgaaria, rootsi, kreeka, eesti, läti, leedu, sloveeni.

 

Jérôme Bel (FRA) – GALA

 

K, 4.7.2018 kl 19.00   OSTA PILET

N, 5.7.2018 kl 20.00   OSTA PILET

SUUR SAAL

 

Jérôme Beli "Gala" pakub teistsuguse lähenemise tantsule. Laval on kakskümmend tantsijat. Nad on Rakverest – erinevatelt elualadelt, osad on noored ja heas vormis, teised on vanemad ja mitte nii heas vormis. Koos lõhuvad nad teatri pühaduse ja täidavad lava rõõmu, kire ja tihti ka ebaõnnestumisega. Mis paneb meid tantsima? Kuidas me vaatame tantsu, mis võib olla habras ja veider? Ilma liigitamata seda hästi või halvasti tehtuks. "Gala" on lavastus, mis muudab vaataja hinnanguid esinejate suhtes. "Gala" on elavate portreede galerii – ebaühtlane, kokku lapitud erinevatest peegeldustest ja tundevirvendustest. Justkui peegel, milles peegelduvad need, keda vaatame, ja ka see, kuidas me neid vaatame.

 

JÉRÔME BEL on üks kuulsaim prantsuse tantsija ja koreograaf. 

Pärast kooli lõpetamist tantsis ta erinevate koreograafide käe all Prantsusmaal ja Itaalias. Aastate jooksul on ta teinud koostööd väga paljude maailmakuulsate koreograafide, tantsijate ja heliloojatega. Tema tööd on tihti vastuolulised,  lõhuvad tavapäraseid piire publiku ja tantsijate vahel ning seavad küsimuse alla virtuoossuse ja tantsu olemuse. Sageli kahtleb ta vaataja vormilistes ootustes lavastusele. 

1994. aastal esietendus tema esimene lavastus "Nom donné par l'auteur". 1997. aastal valminud lavastus "Shirtology" etendus Rakveres Baltoscandalil 2002. aastal. Järgmine kord nägi Eesti publik teda alles 2014.aastal kui lavastus "Cédric Andrieux" oli kutsutud Tallinnasse festivalile Talveöö unenägu. Tuntumate lavastuste hulka kuuluvad ka "Xavier Le Roy" (2000), "The show must go on" (2001), "Véronique Doisneau" (2004), "Pichet Klunchun and myself" (2005), "3Abschied" (2010, koostöös Anne Teresa De Keersamaekeriga), "Disabled Theatre" (2012, osalevad Zürichi Hora teatri vaimupuude ja õpiraskustega noored), "Cour d'honneur" (2013, esietendus Avignon’i festivalil), "Tombe" (2016, loodud Opéra National de Paris trupile).

 

Idee ja lavastus: Jérôme Bel
Lavastaja assistendid: Dina Ed Dik ja Maxime Kurvers
Koostöös: trupiga
Kostüümid: tantsijad
Produtsent: R. B. Jérôme Bel (Pariis)
Kaasprodutsendid: Dance Umbrella London, TheaterWorks Singapore/72-13, KunstenFestivaldesArts Brussels, Tanzquartier Wien, Nanterre-Amandiers Centre Dramatique National, Festival d'Automne à Paris, Theater Chur ja TAK Theater Liechtenstein. TanzPlan Ost, Fondazione La Biennale di Venezia, Théâtre de la Ville Paris, HAU Berlin, BIT Teatergarasjen Bergen, La Commune Centre dramatique national d'Aubervilliers, Tanzhaus NRW Düsseldorf, House on Fire EL kultuuriprogrammi toetusel.
Toetajad: Centre National de la Danse Pantin, Ménagerie de Verre Pariis – Studiolab

Tänu: Dance and voice workshopi osalejad ja partnerid, NL-i arhitektid ja Les rendez-vous d'ailleurs.
R. B. Jérôme Bel toetab Direction régionale des affaires culturelles d'Ile-de-France, Prantsuse Kultuuriministeerium, Prantsuse Instituut, Prantsuse Välisministeerium ja ONDA – Office National de Diffusion Artistique.
R. B. Jérôme Bel:
Kunstiline nõustaja ja tegevdirektor: Rebecca Lee
Produktsioonijuht: Sandro Grando

Tehniline juht: Gilles Gentner
www.jerombel.fr

Etendusi Baltoscandalil toetab Prantsuse Instituut Eestis.

 

Kestus: 90 min.

Keel ei ole takistuseks.

Foto autor Josefina Tommasi

 

Foto autor Herman Sorgeloos

 

Foto autor José Frade

 

Foto autor Herman Sorgeloos

Marie-Caroline Hominal, Markus Öhrn (SUI / SWE) – HOMINAL/ÖHRN

 

K, 4.7.2018 kell 23.00   OSTA PILET

VÄIKE SAAL

 

Kõik algas vajadusest muuta, õõnestada ja arutleda lavastaja rolli üle, vabastada ennast loo loomisest, olles samas siiski idee algataja. Tantsija ja koreograaf Marie-Caroline Hominal pöörab peapeale koreograafi ja esitaja vahelise suhte. Idee autori ja esitajana valis ta end lavastama Euroopa teatri visionääri Markus Öhrni, kes oma lavastustes mõistab jõuliselt hukka Lääne patriarhaalse ühiskonna kontrolli kõige ümbritseva üle. "Hominal/Öhrnis" ühendavad kaks kunstnikku oma maailmad. Koostööd alustades oli Hominalil Örhnile vaid üks nõudmine, et tegemist oleks soologa Hominalile. 

Markus muutis Hominali Laatsaruse-laadseks reinkarnatsiooniks oma vanaemast, Põhja-Rootsi külas elanud naisest, heast emast, naisest ja kristlasest, kes järgis sotsiaalseid norme ja abikaasa käske ja oli Öhrni vanaisa, jäiga, kompromissitu patriarhaalse kuju täieliku kontrolli all. Vahetult enne oma surma kahetses vanema seda, et ei olnud elus oma otsustes ja valikutes destruktiivsem ja ei järginud oma soove. Nüüd, teatri vahenditega, vabastab Öhrn läbi Hominali tema ihad ja elujõu. Näitlemine, lavakujundus ja ka muusika on brutaalselt ja painajalikult moonutatud, samas siiski selgelt kujutades võimu loogikat ja vormi.

 

Idee: Marie-Caroline Hominal

Lavastus: Markus Öhrn

Tehniline teostus, heli ja graafika: Damiano Bagli

Maskid: Tilda Lovell

Laval: Marie-Caroline Hominal, Markus Öhrn

Produtsent: MaMoiselle MCH association, Genève; Théâtre Vidy-Lausanne

Kaasprodutsendid: TU – Théâtre de l'Usine, Genève

Toetajad: Loterie Romande – Fondation Nestlé pour l'Art

MadMoiselle MCH est subventionnée par la Ville de Genève et le Canton de Genève et soutenu par Pro Helvetia, Fondation suisse pour la culture.

Etendust Baltoscandalil toetab Pro Helvetia

 

Kestus: 60 min.

Keel: inglise ja prantsuse keel, vähe teksti

NB! Lavastus sisaldab stseene, mis võivad tunduda häirivad ja olla ebasobilikud alaealistele.

 

Forced Entertainment (GBR) – REAL MAGIC

 

R, 6.7.2018 kl 20.30   OSTA PILET

L, 7.7.2018 kl 19.30   OSTA PILET

RAHU HALL

 

"Real Magic" on kui absurdse irratsionaalsuse, võitluse ja koomiliste korduste maailm. Taustaks lindistatud naer ja aplausid, kolm näitlejat veidras fantaasias. See on nii kaootiline telesaade, kabaree-etendus kui ka telepaatiaseanss lõputult korduvate lootustandvate ja lüüasaavate hetkedega. Publik viiakse sürreaalsele teekonnale uute võimaluste ja vastuste, variatsioonide ja muutuste, moonutuste ja muundumiste maailma. See on lummav ja meisterlik lavastus suurest süsteemist, väikestest lõksudest ja igatsusest muutuste järele. Puhas maagia!

 

Forced Entertainment endast:
"Meie looming proovib avastada, mida teater ja etenduskunst võivad tänapäeval tähendada. See on alati pigem vestlus või debatt, see peab olema elav. Teeme lavastusi, mis tekitavad põnevust, küsivad küsimusi ning lõbustavad inimesi. Soovime põhjustada nii segadust kui ka naeru. Forced Entertainmenti trupp alustas 1984. aastal ja sellest ajast on meil olnud palju erinevaid projekte. Oleme koostanud nimekirju, mänginud mänge, ajanud plära, olnud vaikuses, tekitanud korralageduse, pannud end riidesse ja võtnud riided seljast, kõik üles tunnistanud, teinud võlutrikke, rääkinud nalju, mänginud klouni, mänginud surnut, joonud end purju, jutustanud lugusid ning esinenud kuus, kaksteist ja isegi kakskümmend neli tundi järjest. Me oleme esitanud teksti ja tantsinud, oleme suhtunud pedantse täpsusega detailidesse ja oleme improviseerinud. Me oleme teinud tõsist etendust, mis kukkus välja koomiliselt, ja koomilist etendust, mis oli hoopis surmtõsine. Üritame sõnastada enda jaoks teatri ja etenduskunstide olemust ja vaatame, kuidas tuleb sellega kaasa publik. Lisaks oleme teinud installatsioone galeriides, kohaspetsiifilisi etendusi, raamatuid, foto- ja videoprojekte ja isegi ühe riukaliku giidiga bussireisi. Mitmes mõttes on see teatrikompanii meie tegemiste baas, haruldane näide pikaajalisest koostööst ühise sõnavara ja tööstiili hoidmisel ja arendamisel."

Forced Entertainment tegutseb lavastaja Tim Etchellsi juhtimisel. Forced Enterteinment esines  Baltoscandalil 2014. aastal ja Tim Etchells oma soololavastusega 2016. aastal. Pikaajalise teatrikunsti arendamise eest tunnustati truppi 2016. aastal väga maineka rahvusvahelise Ibseni auhinnaga.

Lavastaja: Tim Etchells

Idee ja esitus: Jerry Killick, Richard Lowdon, Claire Marshall

Idee ja toetus: Robin Arthur, Cathy Naden

Valguskujundus: Jim Harrison

Kujundus: Richard Lowdon

Projektijuht: Jim Harrison

Helitehnikud: Greg Akenhurst, Doug Currie

Projektijuhi abi: Anna Krauss

Muusika- ja helikujundus: John Avery 

Luubid: Tim Etchells

Kasutatud muusika: "Grave"; Georg Philipp Telemann "Fantasia Number 1 B-mažoor", esitaja Aisha Orazbayeva

Produtsent: Forced Entertainment

Kaasprodutsendid: PACT Zollverein Essen, HAU Hebbel Am Ufer Berlin, Künsterlhaus Moustonturm Frankfurt, Tanzquartier Wien, Attenborough Centre for the Creative Arts, University of Sussex ja Spalding Gray Consortium – On the Boards Seattle, PS122 NYC, Walker Art Center Minneapolis ja Warhol Museum Pittsburgh.

Forced Entertainment'i loovmeeskond:
Tim Etchells (kunstiline juht), Robin Arthur, Richard Lowdon (kunstnik), Claire Marshall, Cathy Naden ja Terry O'Connor.

Forced Entertainment'i korraldustiim:
Eileen Evans (tegevjuht), Hester Chillingworth (loovjuht), Jim Harrison (produtsent), Natalie Simpson (kontorijuht), Julia White (reklaam ja kommunikatsioon).

Forced Entertainment kuulub ühendusse Arts Council England National Portfolio Organisation.

 

Kestus: 80 min. 

Keel: inglise keeles.

Fotod: Hugo Glendinning

W A U H A U S (FIN)  –  FLASHDANCE

 

N, 5.7.2018 kl 23.45   OSTA PILET 

R, 6.7.2018 kl 19.00   OSTA PILET 

PROOVISAAL

 

"See on nagu must maagia!"

 

Lavastuse "Flashdance" käivitavaks ideeks on vaataja nägemisaisting ja selle ebastabiilsus. Millise kogemuse saab vaataja, kui peamine jälgimismeel on häiritud?

"Flashdance" toimub varjudes, hämaras valguses. Vaatajale avaneb pimeduses uus potentsiaalne ruum, kus tema isiklikud piirid ning aja- ja kohataju on hajutatud. Vaataja nägemisvõime on piiratud ja kujutlusvõime on piiramatu.

"Flashdance'i" kese on hiiglaslik must prügikott, tantsijad on koti sees ja liigutavad seda seestpoolt. Kilekoti väline pind loob olevuse, organismi jagatud seisundist. "Flashdance" on audiovisuaalne kogemus, mis paneb vaataja kasutama kõiki meeli. Väljastpoolt vaadates ei tea me, milline on asjade sisu. Valguses seistes ei näe me pimedusse. Meie ühiskonnas, mis on valgusest ja kontrollist läbi tungitud, äratab "Flashdance" üles müstilise ja alateadvusliku.

"Flashdance" on teine osa triloogiast, mille lavastused on oma pealkirjad saanud tantsufilmidest. Triloogia lavastused on filmipealkirjade otsesed tõlgendused ja keskenduvad vaataja tunnetuslikule kogemusele. Kõiki triloogia osi on etendatud ka Kanuti Gildi SAALis Tallinnas.

 

W A U H A U S on Helsingis tegutsev kunstirühmitus, mis on aktiivne kaasaegses etenduskunstide maailmas. Rühmitusse kuuluvad lavastaja Anni Klein, koreograaf Jarkko Partanen, stsenograaf Samuli Laine ning helikunstnikud Jussi Matikainen ja Heidi Soidinsalo. Nad loovad oma töid nii väikestes saalides kui ka suurtel staadionitel. Nende töödes on popkultuuri mõjutusi, need on meelelahutuslikud ja samas valgustavad läbi meie ühiskonna alustalasid. WAUHAUSi töödele on omane erinevate materjalide, valguse ja helide suhe elava esitajaga.

W A U H A U S pälvis 2017. aastal Soome riikliku kultuuripreemia etendus- ja lavakunstide valdkonnas.

 

 

Kontseptsioon: W A U H A U S
Laval: Hanna Ahti, Wilhelm Grotenfelt, Johannes Purovaara
Lava taga: Laura Haapakangas, Anni Klein, Samuli Laine, Jarkko Partanen, Jani-Matti Salo,  Heidi Soidinsalo
Produktsioon: Zodiak – Center for New Dance, Kanuti Gildi SAAL, W A U H A U S

Residentuuritoetus: O Espaco do Tempo, Portugal 

Toetajad: Kone Foundation, Arts Promotion Centre Finland, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto, Suomen Kulttuurirahasto, [DNA], Creative Europe Programme of the European Union

 

Esietendus: 07.12.2016.

Kestus: 50 min.

Keel ei ole takistuseks.

 

Teater NO99 / Juhan Ulfsak (EST)  –  NO36 UNISTAJAD

 

R, 6.7.2018 kl 22.15    OSTA PILET

L, 7.7.2018 kl 23.00    OSTA PILET

KULTUURIMAJA

 

"Unistajad" on lavastus noortest inimestest, kes otsivad korraga intensiivset osadust maailmaga ja soovivad sellest samas täienisti eemalduda. Nagu kõik tänapäevased inimesed, on nad teadlikud, et peaksid muutma ümbritsevat − ja ometi kisub neid hoopis mägionni. Nende ainsaks võimaluseks maailmaga suhestumisel on tundlikud, sadistlikud ja julmad mängud üksteisega, erootilised ning õrnad puudutused. Linadest ja nätsust varjualuse ehitamine, kuhu peituda maailma eest ning püüelda seal nahkkinnaste, suudluste ja kuumakoti abil millegi poole, millesse oleks võimalik vähemalt sekundi murdosaks uskuda. Nende ainsaks relvaks on kitarr, trummid ja mikrofon, kuhu laulda sõnu, millest nad ainult ise saavad aru. Väljapoole öeldud karje, mis on suunatud iseendale. Võimetus olla siiras, võimetus olla irooniline.

Juhan Ulfsaki lavastus "Unistajad" põhineb osaliselt Bernardo Bertolucci filmil "The Dreamers" ja Jean Cocteau raamatul "Les Enfants Terribles". Nagu teisteski Ulfsaki lavastustes, seob ta sürreaalsust ja reaalsust, dekadentsi ja tänapäeva, poeesiat ja teravaid lõikeid. Muusika on kirjutanud Jakob Juhkam, kes esitab seda laval bändina koos näitlejatega. "Valmis umbes 25 minutit parimat outsider metal'it, mis Eestis kunagi tehtud. Kellelgi ei olnud ambitsioone teha õiget bändi, jõuda kuhugi, leida kohaliku skeene heakskiitu. Ei olnud aega isegi selleks piisavalt bändiproove teha ning tänu sellele on NO36 etenduse Jakobi poolt lükatud live-muusika ääretult toores, stiilide ja stilistikaga julgelt flirtiv, äärmuslikkust haarav ning tihti liiga stoilise metal attitude'iga hulga vabamalt ringi käiv. Ja kuna laval on näitlejad, siis näeme esinemises ka näitlemist ning see on kordi nüansirikkam nii väljanägemises kui liikumises võrreldes nn. õige black metal'i bändi lava-show'ga. Ühesõnaga, tulid mingid hipsterid ja teevad ääreala metal'it kordi paremini kui ortodokssed headbanger'id." (Trash Can Dance)

 

Lavastaja: Juhan Ulfsak (Von Krahli Teater)
Valgus- ja videokunstnik: Petri Tuhkanen
Kostüümikunstnik ja joonistused: Kärt Hammer
Dramaturg: Eero Epner
Laval ja muusika: Jakob Juhkam, Jörgen Liik, Rea Lest, Simeoni Sundja

Esietendus: 08.04.2017.
Kestus: 85 min.

Keel: eesti keel, vähe teksti.

 

 

Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner (EST)  –  WORKSHOP

 

N, 5.7.2018 kell 16.00 / eesti keeles      OSTA PILET

R, 6.7.2018 kell 17.00 / eesti keeles      OSTA PILET

L, 7.7.2018 kell 17.45 / inglise keeles   OSTA PILET

SPORDIKIRIK

 

Kuidas lüüa naela laua sisse. Kuidas õppida rääkima. Kuidas avada ust. Kuidas olla empaatiline. Kuidas õigesti tõmmata sokk jalga ning kuidas vabaneda süütunde poolt põhjustatud kannatustest. Õpetamine on miski, mis saab alguse juba embrüos ning jätkub kuni aastakümneid hetkeni, mil inimesed molekulid lagunevad olematusse. Inimeseks ei sünnita, inimeseks õpitakse. Õpitakse, kuidas teha nii, et ebamäärasest bioloogilisest rakukogumist saab inimene. Vundamendi valamine. Vannitoa puhastamine nii, et kuhugi ei jääks inetuid plekke. Hammaste pesemine õige nurga all. Armastuse väljendamine. Õige hingamine sünnitamisel ja väärikuse säilitamine suremisel. Tulge. Me teame. 

 

MART KANGRO on vabakutseline koreograaf, lavastaja, tantsija. Ta keskendub oma töödes inimkeha ja liigutuse tähenduslikkusele teatris kui semiootilises aegruumis ning lavasituatsiooni olemuslikele küsimustele. Viimastel aastatel on ta toonud lavale ka töid draamanäitlejatega, kus ta ise esinejana lavale ei astu (Teater NO99s ja Von Krahli Teatris, samuti Moskvas). Kangro on pälvinud oma tööde eest ridamisi auhindu ja äramärkimisi nii Eestis kui ka välismaal. 

 

JUHAN ULFSAK on näitleja ja lavastaja. Alates 1990ndatest on tema jõuline mängulaad ning kunstilised printsiibid kujundanud väga olulisel määral Eesti avangardteatri palet. Töötades Von Krahli teatris nii näitlejana kui viimastel aastatel ka lavastajana on Ulfsak lähtunud anarhismist, pungist, dekadentsist, sürrealismist ja kontseptualismist, kuid tema loodud teater on rekontekstualiseerinud ka klassikalisemat sõnateatrit. Lisaks Von Krahli teatrile on ta näitleja ning lavastajana töötanud teistes Eesti teatrites (nt Teater NO99s) ning välismaal (Münchner Kammerspiele). Pikaajaline koostöö seob teda Kristian Smedsiga. Lavastajatena on ta lavale toonud Michel Houellebecqi, Sarah Kane'i, William Goldingu, Lars von Trieri jt tekste ja struktuure. 

 

EERO EPNER on dramaturg Teater NO99s alates teatri asutamisest 2005. aastal. Dramaturgina on ta osalenud pea 60 lavastuse juures, kirjutades sageli lavastustele ka tekste või tekstilõike. On teinud koostööd pea paarikümne lavastajaga, sh olnud korduvalt nii Kangro kui Ulfsaki lavastuste dramaturg (lisaks koostöö Tiit Ojasoo, Ene-Liis Semperi, Lauri Lagle, Veiko Õunpuu, Sebastian Nüblingi, Sebastian Hartmanni jpt-ga). Laval on Epner varem esinenud vaid korra (Mart Kangro lavastuses), kuid see ei toonud kaasa ühtegi auhinda ega äramärkimist.

 

Idee/teostus/esitus: Mart Kangro, Juhan Ulfsak, Eero Epner
Produtsent, konsultant: Maria Arusoo
Helikujundus: Artjom Astrov
Valguskujundus: Oliver Kulpsoo
Foto: Veiko Tubin
Kaasprodutsent: Kanuti Gildi SAAL
Toetaja: Eesti Kultuurkapital
Täname: Jana Kadastik, Hannes Praks, Kairi Mändla, Reigo Tammjärv, AS MASS

 

Kestus: 90 min.

 

Henri Hütt, Mihkel Ilus (EST)  –  KAPRIISID 3,5

 

R, 6.7.2018 kell 16.00    OSTA PILET

L, 7.7.2018 kell 17.45    OSTA PILET

VÄIKE SAAL

 

"Kapriisid 3,5" on performatiivne installatsioon, milles domineerib musta ja valge maagia kokkupõrge. Valgus tardub skulptuuriks, teatrikardin mõraneb. Oluline on vaatenurkade paljusus. Teatri mitte-dramaatilised elemendid on toodud esile, liigne elulähedus jäetud tahaplaanile. Kehad laval on ettekääne alistuda ruumile, milles kunstiteosed saavutavad kogu aktiivse ja passiivse tähelepanu. Kapriisid kui meetod tegeleb performatiivse installatsiooni ning installatiivse performance'i võimaluste ning võimatustega. Endast loobumisega jõutakse vaatemängu loomise alguspunkti.

"Kapriisid 3,5" algab etenduskunsti kollektiivsest kogemusest musta kasti esteetikas ning transformeerub samm-sammult valge kuubi individuaalsesse üksindusse, jättes vaataja ruumiga kollektiivselt üksi.

Eelnevaid "Kapriiside" peatükke on teostatud ning esitatud nii etenduskunstikeskustes kui galerii keskkondades. Töötamine neile ruumidele iseloomulikuga on meid märkamatult protsessist kaotama hakanud.

HENRI HÜTT on Rakverest pärit (etendus)kunstnik, kes väärtustab loomingulisi hübriidvorme, kuhu kuuluvad tehnoloogilise dominandiga etenduskunsti vormid, helietendused, lavastatud näituse kontseptsiooni arendamine ning koostööd erinevate valdkondade kunstnikega. On rühmituse MIMproject liige ning Baltikumi ja Skandinaavia kunstiülikoolide võrgustiku DAMA koordinaator.

 

MIHKEL ILUS on visuaalkunstnik, kelle põhifookus on maali laiendatud väljal. See tähendab, et Ilus sageli töötab suuremõõtmelise installatsiooniga, milles maaliline lähenemine omab keskset rolli. Ilusa praktika oluline osa on ka kaasaegse näitusekultuuri ja etenduskunsti põimumine. Viimasel ajal tegeleb peamiselt objektse kunsti erinevuste uurimisega black box ja white cube tingimustes.

Idee, esitus: Henri Hütt, Mihkel Ilus

Tehniline tugi: Henry Kasch

Kaasprodutsent: Kanuti Gildi SAAL, Kiasma Teater

Toetaja: Eesti Kultuurkapital

Suur tänu: Emer Värk, Mihkel Tomberg, Revo Koplus, Heikki Paasonen, Joonas Pehrsson

Kestus: 50 min.

Keel ei ole takistuseks.

 

 

Ansambel U:  / Rein Zobel / Scott L. Miller (EST / USA) 

Virtuaalreaalsuskontsert "RABA"

 

L, 07.07.2018 kl 18.00, 18.30, 19.00, 20.00, 20.30   OSTA PILET

 

"Raba" on paeluv audiovisuaalne helitöö, mis on inspireeritud Tallinnast tunniajase sõidu kaugusel Läänemaal asuvast Marimetsa rabast. "Raba" saab kogeda pöördtoolidel istudes ja VR-peakomplekte kandes. Publik saab nautida 360-kraadist videot, samal ajal kui ansambel U: esitab sünkroniseeritud heliteost. Ansambel ja kõlarid (elektroonilise heli jaoks) ümbritsevad publikut füüsiliselt, ühendades publiku kogemuse kaasahaarava live-muusikaga, et iga publikuliige saaks osa ainulaadsest ja individuaalsest sügavast visuaalsest kogemusest.

Miller ütleb: "Olen tõeliselt huvitatud kollektiivsete publikukogemuste loomisest live-esituste kaudu. "Raba" puhul on minu jaoks huvitav see, et publik on sukeldunud ruumi helireaalsusesse, mida ümbritsevad esitajad ja elektrooniline heli, ja kogeb samal ajal visuaalselt Marimetsa raba ainulaadset ilu."

Heliteos „Raba“ valmis 2015.aastal ning 2017.aastal valmis sellest VR-versioon.

SCOTT MILLER on elektroakustiliste, orkestri-, kammer-, koori- ja multimeediumhelitööde looja, mida on kirjeldatud kui "parimat liiki avangardse muusika seiklust" (Classical-Modern Music Review) ning "elektroakustilise muusika tuleviku inspireerivat lootust ja optimismi" (5against4.com). Scott elab ja töötab USAs.

www.scottlmiller.net

ANSAMBEL U: on hetkel aktiivseim ning tuntuim uue muusika ansambel Eestis. Ansambel töötab ilma dirigendita. Ansamblile on iseloomulik tundlik kõlapilt, avatus julgetele eksperimentaalsetele ideedele ning ka kõige nõudlikumate teoste esitamine. Kõrvuti eesti kaasaegse muusika festivalidega on U: esinenud olulistel rahvusvahelistel festivalidel nagu "Time of Music" (Viitasaari, Soome), "GAIDA" (Vilnius, Leedu), "Sounds New" (Canterbury, Suurbritannia), "Nordic Music Days" (Helsinki, Soome), "Nuova Consonanza" (Rooma, Itaalia), "Third Practice" (Richmond, USA), "Biennale di Musica Venezia" (Itaalia), "Viruosi of 21th Century" (Recife, Brasiilia), "Dark Music Days" (Island).

Muusikateatri alal on U: töötanud mitmeid kordi koos ühe eesti rahvusvaheliselt tunnustatuma kontseptuaalse tantsu koreograafi ja lavastaja, Mart Kangroga, kellega koostöös on sündinud etendused "Mäng" (2006), "Romeo ja Julia" (2008) ja "Harmoonia" (2009).

www.uuu.ee 

 

Esitus: ansambel U: ehk Helena Tuuling – klarnet,2i-Danel Mägila – tšello, Merje Roomere – viiul, Taavi Kerikmäe – klaver, Tarmo Johannes – flööt, Vambola Krigul – löökpillid 

VR-versioon valmis koostöös: Mark Gill (SCSU Visualization Lab), Rein Zobel (Maru VR Productions), Tammo Sumera (Kõlavärv)

Toetajad: St. Cloud State University 2017 Research Faculty Improvement Grant, Eesti Kultuurkapital

Projektijuht: Mairika Plakso

Täname: Broadline, Samsung

 

Kestus: 20 min.

Keel ei ole takistuseks.

Ivo Dimchev (BUL)  –  KONTSERT

 

R, 06.07.2018 kl 23:59   OSTA PILET

KINO

 

"Ivo Dimchevi kontserdi kava sisaldab kunstniku kuulsamaid lugusid tema etendustest ja albumitelt. Tema mõjuv ja dramaatiline hääl toob esile laulusõnade tumeda poeesia, see on lummav ja sügavalt liigutav muusikaline kogemus.

Ühel hetkel metsik ja järgmisel õrn, ühendab Dimtchev verbaalse ja füüsilise meisterlikkusega sünguse ja helguse." (The New York Times)

Ivo Dimchevi muusika Youtube'is: 
http://bit.ly/ivodimchev-music-youtube 

Ivo Dimchevi muusika Soundcloud'is: 
http://bit.ly/ivodimchev-music-soundcloud

IVO DIMCHEV on Bulgaaria päritolu etenduskunstnik ja koreograaf, tuntud oma provokatiivsete ja  vastuoluliste etenduste poolest. Tema looming on ekstreemne ja värvikas segu performance’ist, tantsust, teatrist, muusikast, kujutavast kunstist ja fotograafiast. Ivo Dimchev osales 2012.aastal Baltoscandalil lavastusega „Lili Handel“.

Kestus: 60 min.

Keel: inglise keel

Deborah Pearson (GBR)  –  HISTORY, HISTORY, HISTORY

 

N, 5.7.2018 kl 22.00   OSTA PILET

L, 7.7.2018 kl 16.00   OSTA PILET

KINO

 

Deborah Pearsoni etenduse keskmes on spordikomöödia, mis filmiti Ungaris 50ndatel vahetult enne 1956. aasta ülestõusu. Selle filmi põhjal lõi Pearson dokumentaaletenduse, milles tema poliitilisi, ajaloolisi ja kriipivalt isiklikke nägemusi ühendav jutustus tekitab põneva kontrasti filmiga. 

1956. aastal toimus Ungaris ülestõus nõukogudemeelse kommunistliku režiimi vastu, ülestõusnute staabiks oli Corvini kino Budapestis. Ülestõusule järgnes 20. sajandi üks suuremaid põgenikekriise. 1956. aastal filmitud komöödia jalgpallist pidi esilinastuma Corvini kinos nädalal, mil algas ülestõus. Deborah Pearsoni kommentaarid sellele filmile avavad üllatavalt isikliku loo. Intervjuud eksiilis elava filmi dramaturgi ning teistega, kes olid filmiga seotud, avab mänguliselt immigratsiooni ja rõhumise teema ja meie sideme ajalooga. See lavastus on kõigile neile, kes armastavad kino ja/või on jäänud liiga pikalt vaatama oma esivanemate fotosid. 

 

DEBORAH PEARSON on Suurbritannias resideeruv Kanada päritolu interdistsiplinaarne kunstnik, kes peamiselt tegutseb etenduskunstnikuna. Tema lavastused on etendunud neljal kontinendil ja viieteistkümnes riigis kunstigaleriides, kinodes, filmifestivalidel ja teatrites. Deborah on ühenduse Forest Fringe üks asutajatest. Forest Fringe korraldab festivale ja residentuure ning aeg-ajalt aitab ka sõltumatutel teatri-, tantsu- ja performance'i-kunstnikel lavastusi produtseerida. 

 

Autor: Deborah Pearson

Dramaturg: Daniel Kitson

Kunstilised nõuandjad: Tania El Khoury, Laura Danneqin

Lavastuse valmimist toetas: National Theatre Studio

Produtsendid: A House on Fire, Theatre Garonne, BIT Teatergarasjen

 

Kestus: 90 min.

Keel: inglise keel.

 

Fotode autor Paul Blakemore